torsdag den 7. februar 2013

Traditioner i forandring


Resumé af:

Gad, Emma: "Takt og Tone", Hvordan vi omgaas

 Jeg har læst afsnittet "Livet udenfor hjemmet", og det med stor fornøjelse. Med en lille knivspids ironi og humor,  er det bestemt meget humoristisk.

Emma gad er som bekendt høflighedens lange arm. I dette afsnit får vi vist den rigtige vej til verden udenfor hjemmet. De høflige fraser som ”undskyld må jeg lige …..” og ”vil de være så venlig at …..” er ofte benyttede udtryk heri.

Om vi telefonerer, er i teateret, restauranten eller bare møder hinanden på gaden, skal den høflige og imødekommende ”Takt og Tone” bevares. Voldsomme udbrud og kritik af forestillinger eller ventetid hos læge eller lignende, skal holdes på et lavt niveau eller gemmes til man er i hjemmets egne 4 vægge.

Så selvom vi i dag skriver 2013 og ikke 1913 så ville budskabet være: Vær mod andre, som du selv ønsker de skal være mod dig.

 

3 kommentarer:

  1. hej Camilla!
    Det budskab du skriver, vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig. Der det et budskab der er i teksten, eller et budskab du trækker ud af teksten.
    Jeg har ikke lige selv fået læst teksten endnu.!
    Tine!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er ikke fra taksten.... :)

      Slet
    2. Hej Camilla!
      Jeg har også læst Emma Gad og jeg synes hun er/var en facinerende kvinde. Utrolig, at det ligger 100 år tilbage... Din sidste sætning synes jeg rammer 100% i det sorte!! Absolut enig...:-)
      mange hilsner,
      Randy

      Slet