mandag den 25. februar 2013

Aktivitet 3 Traditioner i forandring

Undersøgelse og iagttagelser af børn omgang med online resourcer

Målgruppe:
Den målgruppe jeg har valgt, er den klasse min datter går i. Det er anden klasse på Lysabild skole. En lille provinsby på sydals.
Dermed ikke sagt, at det er udenfor lands lov og ret.

Iagttagelser:
Alle børn i denne klasse har en mobil, de kan gå på nettet med, der er enkelte der har en facebook profil. Min datter er ikke en af dem. Jeg mener der sker mange ting på facebook, som børn i alder 8 - 10 år ikke har behov for at deltage i.
Mobiltelefonen bliver brugt til mange forskellige ting, som oftes er det spil og sms. Spillene henter de på nettet. Nogle er gratis andre koster et lille beløb, op til ca. 16kr.

En del af pigerne er på en spilleside på nettet der hedder "Movie star planet". Her kan de kreere en avatar. Den klæder de på, gir frisurer og skaber et hjem til dem. Det er en lille udgave at det tidligere spil sim city. De bor i en by, hvor de kan tilføje deres venner, gå på shopping tur, få kærester, lave et hjem, ja det vi lever i til daglig, men på deres præmisser.

Jeg har som mor altid en finger med, for at sikre at alt går som det skal. :)

Med hensyn til sproget i henholdsvis smser eller på nettet, så er børn i den alder nok ikke helt "Emma Gadssk", men slangudtryk er heller ikke en del af det daglige tale endnu.


Drengene i klassen er mere til spil på fx playstation eller x-box.

De piger og drenge der er på facebook, har tilføjet mig derinde, men jeg har valgt ikke at acceptere dem.

Der kommer mange forskellige ting ud på facebook, som bestemt ikke er for børns øjne og ører. Jeg kan udfra hvad min datter fortæller høre, at de kender til mange forskellige aktiviteter, som fx "paradise hotel" grupperne. Hvilket bestemt ikke er for børn.

Jeg har den klare holdning, at de i den alder ikke har noget at søge derinde.

Camilla





3 kommentarer:

  1. Hej Camilla

    Jeg faldt over en af dine sætninger: "De piger og drenge der er på facebook, har tilføjet mig derinde, men jeg har valgt ikke at acceptere dem."

    Jeg kunne godt tænke mig at få lidt at vide om, hvorfor du ikke har accepteret dem som venner? - Kunne det have noget at gøre med, at du synes, at børn i den alder også har ret til et "privatliv", eller ?

    - Dette leder frem til mit næste spørgsmål: Hvis du eksempelvis arbejder i en institution for unge, vil du netop kunne opleve denne problematik. Hvordan ser du på det i den forbindelse? - Og, hvad med forældre af børn i en børnehave? (*S* *S*)

    SvarSlet
  2. Hej Camilla!
    Meget spændende indlæg synes jeg.!! Og gode spørgsmål Helen har stillet dig?! ;-)
    Den problematik der kan opstå hvis man arbejder på en institution for unge, og de så vil tilføje en på deres FB profil, har jeg også tænkt over. For hvad er begrundelsen for ikke at gøre det, og hvad er den for at gøre det??? Hmmm
    Jeg forstå godt du ikke accepterede de piger og drenge fra din datters klasse, der ville tilføje dig på deres FB. Jeg kan godt følge dig i at nogle ting behøves børn ikke at vide eller følge med i. Jeg fik også et chok, da jeg sidste uge, var ude atbesøge mit praktiksted. Jeg sad og snakkede med nogle af drengene i SFO´en. (De er 7 år ca.) De begyndte at snakke om Paredise Hotel. Jeg spurgte dem, får i lov til at se det, for det kommer da sent om aftenen. Den ene af drengene svarede mig, jamen min mor og far optager det, hvor de to andre drenge stemte i kor, at det gjorde deres forældre også. !! Tja det havde jeg ikke troed, og blev helt paf over at de så det, for synes ikke, det er et børne program. Men hvad skulle begrunnelsen være for at de ikke skulle...?? Tænkte ved mig selv, udviklingen går godt nok hurtigt, når børn i 1 klasse sidder og ser Paredise Hotel, og jeg næsten ikke engang gør...
    Mvh Tine! :-)

    SvarSlet
  3. Hej Helen.
    Ja godt spørgsmål. Jeg har valgt ikke at acceptere dem, da jeg har et privatliv jeg ikke mener jeg skal dele med mine børns venner.
    Jeg har ikke været i praktik i en børnehave eller sfo, men på det beskyttede værksted jeg var, blev jeg spurgt af en del af brugerne om de måtte tilføje mig, hvor jeg konsekvent sagde at jeg ikke ville blande arbejde med fritid.
    Hvis jeg så tar pædagogerne i min datters børnehave, da har 3 af dem tilføjet mig som ven. Det har jeg accepteret, men vil så også sige at vi har en super "ping pong" med hinanden, også når vi er i privaten.

    Hej Tine
    Jeg vil gi´dig fuldstændig ret i, at paradise hotel ikke er for børn.
    Forleden dag var jeg ude at gå med hunden, og da jeg kom ind, sad begge mine børn og så Paradise hotel (genudsendelsen kl 15 eller 16)
    Meget dårlig tidspunkt at sende sådan noget på.
    Håber det var svar nok.... :) Go weekend
    Camilla

    SvarSlet