1:3 Et spørgsmål om menneskesyn
|
Hvilke erfaringer har du med de to
skitserede menneskesyn?
Hvor stammer erfaringerne fra?
Mine
erfaringer med disse 2 menneskesyn stammer både fra min tid i en
vuggestue/børnehave, hvor jeg var inden jeg startede på seminaret, og fra
mine egne børn.
Jeg
handler ud fra det systemiske menneskesyn, hvor jeg ikke handler uden at
samtale med børnene. Jeg spørger indtil, hvad der ligger til grunde for det
der er sket, og hvad vi kan gøre for at løse konflikten. Jeg har naturligvis
altid for øje, at være i børnehøjde, både med mit kropssprog og min udtale.
Hvis
jeg handlede ud fra det mekaniske menneskesyn, ville jeg ikke inddrage
børnene i min beslutning, men selv drage en konklusion ud af det jeg kunne
se.
|
Hvad kan få pædagogen til at handle ud
fra det mekaniske menneskesyn, selvom vedkommende har det systemiske menneskesyn
som ideal?
Ud
fra egne erfaringer og observationer, mener jeg, at man nogle gange kan føle
sig nødsaget til at træffe beslutninger uden at inddrage børnene, hvis man
gentagene gange har prøvet at løse konflikten, men uden held.
|
Mvh Camilla
Hej Camilla
SvarSletJeg er helt enig med dig.
Hilsen Tina
Hej Camilla
SvarSletJeg er meget glad for din sætning: "Jeg har naturligvis altid for øje, at være i børnehøjde, både med mit kropssprog og min udtale."- Som jo indikerer, at du har "øje for børnene" - meget apropos den diskusssion, der foregår i medierne lige nu omkring, at pædagoger i vuggestuer overser børnene ;-)
Hej Camilla
SvarSletUPS - Jeg kan se, at blogger i det ovenstående indlæg ikke har trukket min profil. Men det er altså mig, Helen, der har skrevet indlægget :-)
MVH, Helen