onsdag den 22. februar 2012

Børn og kultur - mellem gamle begreber og nye forestillinger







Da der er sket en voldsom udvikling på de kulturelle niveauer, som bl.a. politik og økonomi, bliver det taget til vurdering, om det defineres på en lidt anden måde.
Thomas Ziehe påstår, at der finder en kulturel frisættelse sted. Der sker en æstetisering af hverdagen. Tidligere var det kulturinstitutioner og uddannelsesinstitutioner der definerede forståelsen og vurderingen af det æstetiske og dets betydning.
Thomas Ziehe mener yderligere, at børn socialiseres bedre i den nye æstetiske hverdagskultur med de uformelle læreprocesser.
På grund af de store medie tiltag der har været i det 21 århundrede, er legene rykket indendørs. Det er ofte på baggrund af disse "medie fællesskaber", at børn finder sammen for at lege.

Børns kultur
Det antropologiske kulturbegreb fokuserer ikke på de voksnes forestillinger om, hvad der hæmmer eller fremmer børns socialisering og dannelse. Det interesserer sig for børns perspektiv, hvad børn selv finder centralt, betydningsfuldt og godt.
Hvad er leg for den legende selv?
Svaret er: Sjovt!
Hvad er egentlig det sjove ved leg? Den intensitet i, denne opslugthed af leg, finder ingen forklaring i biologisk analyse. Alligevel findes legens egentlige mening, dens primære kvalitet i denne intensitet, denne opslugthed.
Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar