tirsdag den 21. februar 2012


At skabe antropologisk viden om børn



Antropologisk videnskab bygger på forskningen af børns hverdagsliv.  Hvordan de reagerer i forskellige sammen hæng, både alene og socialt.

For at skaffe sig et godt overblik, kræver det et grundigt forarbejde, for at feltarbejde bliver optimalt. Dette feltarbejde kan varier fra måneder op til år.

Jeg har valgt at trække nogle punkter ud fra teksten, som jeg syntes er relevante.

·         At børn oftest agerer på andre måde, når de er beviste om, at de bliver observeret.

·         At man for at kunne forklare og tolke, trækker på egne erfaringer og oplevelser.

·         At, feltarbejdet skal tilpasse specifikke tilgangsvinkler, for at få det bedste resultat.

·         At man som forsker er opmærksom der udvælgelser der bliver foretaget.



Barnet kender sig selv og sine omgivelser bedst, men der er stadig en forskel på at kende kulturen og kunne tolke den.

Feltarbejdet giver et bedre indsigt i børn ageren, og giver forskerne mulighed for at kunne tolke børns udsagn bedre, end med andre metoder.

Forskeren tager for ham selv, relevante forhold med, og vælger at undlade nogle andre, som ikke spiller en stor rolle.

Det er dog vigtigt at få sammenhængene med i de forhold der er relevante.

At forstå børn ud fra et antropologisk syn, vil sige, at skaffe sig et indblik i barnets samspil og relationer.   
Camilla


2 kommentarer:

  1. Hej Camilla

    Jeg bemærkede, at du skriver: "At børn oftest agerer på andre måde, når de er beviste om, at de bliver observeret."
    - Det er en meget vigtig viden at have for øje, når man arbejder med iagttagelse ud fra en antropologisk synsvinkel - den "iagttagende" påvirker altid situationen.

    Venligst,Helen

    SvarSlet
  2. Hej Helen. Ja det er helt rigtigt, bemærker det selv på mine egne. :o)

    SvarSlet