torsdag den 9. februar 2012

Beth Juncker

Gakkede gangarter, vilde vitser, rallende råb!



Som udgangspunkt, stilles der spørgsmål til, hvordan vi fortolker begrebet børnekultur. Hvilke forventninger har vi til hinanden.
De 3 Kér er bestående af følgende:
Det pædagogiske kultur - kunst og kvalitetsbegreber.

Kulturbegrebet, kan omfatte ting som, biograf tur, en tur til fx. experimentariet og andre sociale sammenkomster.



Kunstbegrebet, omfatter værdier og rollemodeller. Disse kan være en yderst vigtig del, for de børn/unger der ikke bliver stimuleret på hjemmefronten og ikke tage ansvar for egen dannelse.

Kvalitetsbegrebet er en sammefatning af de to andre begreber. det kulturelle og det kunstneriske. Disse kulturelle aktiviteter bliver specielt tilrettelagt i forhold til børnenes alders og udviklingstrin.


Pædagogiske læreplaner giver pædagogerne muligheder for egen læring, ved at udvikle børnenes selvopfattelse og socialisering gennem skemalagt målstyring.

Fokusområder:

"Hvorfor læreplaner?"  Hvorfor ikke blot overordnede målsætninger for pædagogiske dagtilbud? side 2
Er det en nødvendighed med læreplaner?


"Siden 1960 og 1970, hvor både mænd og kvinder fik muligheden for at stå "til rådighed" for arbejdsmarkedet, har dagtilbud været samfundsmæssigt nødvendige. Men der har ikke været almen folkelig enighed om, at det var godt, slet ikke om, at det var godt for børn." side 3

Hvem har de bedste forudsætninger for at blive socialiseret og samfundsmæssigt godt klædt på til at blive en dannet borger?

Camilla











1 kommentar:

  1. Hej Camilla

    Fint - at du er kommet i gang med at blogge :-)

    Venligst, Helen

    SvarSlet