mandag den 27. maj 2013

Alternativ og Supplerende kommunikation

Jeg har med hensyn til den stillede opgave gjort mig mange tanker omkring emnet.
I min anden praktik var jeg på et beskyttet værksted.
Alternativ og supplerende kommunikation har været en stor del af hverdagen på værkstedet.
I perioden, valgte jeg at arbejde med en autist, hvilket gjordet, at jeg fik et stor indblik i kommunikation med autister der har et meget lille begrebsapparat.

Derfor valgte jeg at oprette et piktogram skema for brugeren. For at få mest mulig indblik i hvordan et piktogramskema fungerer og hvad brugeren havde behov for, arbejde jeg sammen med min kontaktperson gennem hele forløbet.

I projektet, som jeg kobler sammen med aktivitet 3, vil i se hvordan brugerne på værkstedet kommunikerer og agerer, når værkstedets "arbejdsplan" bliver fordelt om morgenen.

Desuden vil i blive introduceret i Marte Meo.
På Wikipedia står der følgende om
Marte Meo (ved egen kraft) er en metode, der bruger video til at analysere samspillet mellem mennesker. Formålet er at skabe en anerkende og udviklingsstøttende kommunikation mellem fx børn og voksne eller ældre og plejepersonale.
Metoden kom til Danmark i midten af 1990'erne. I dag er metoden bredt anerkendt og anvendes i familier, parforhold, børneinstitutioner, folkeskolen, sundhedsplejen og ældreplejen. Marte Meo er en metode, der bygger på de helt grundlæggende elementer i al menneskelig kommunikation.
Marte Meo blev udviklet af den hollandske socialpædagog Maria Aarts i slutningen af 1970'erne og i de tidlige 1980'ere. Hun indså, at det er meget komplekst og vanskeligt at give faglig indsigt omkring et barns problemer til forældre og andre pårørende, som ofte havde svært ved at forstå det sprog, som professionelle bruger.

Ser frem til at vise jer mit projekt. :)

Camilla

Ingen kommentarer:

Send en kommentar